torsdag 1 augusti 2013

Färgläggningstips - Del 2: Hår

Okej. Nu är det dags att träna på att färglägga hår med Spectrum noir. Nu kommer det en riktig bildbomb men det får bli så för jag vill kunna visa varje moment.

Förra gången målade vi huden på den här stämplen från Saturated Canary och nu är det dags för håret.  Pennorna som jag har använt är Eb3, Tn2 och Tn1.

Jag börjar med den mörkaste vilket är Eb 3. Lägg den där skuggningarna är. En sak som ni måste tänka på är att inte måla hela håret på en gång!! Då torkar färgen och det är i princip omöjligt att få till en bra skuggning. Färgerna blandas inte ihop och du får en skarp kant.

Nu är det dags för Tn2, den näst mörkaste. Var inte rädd om det ser ut som bilden ovan. Här har jag bara målat dit färgen för att visa er hur det blir om man inte jobbar in den med den mörkaste. Nu är det så här att de färger som jag har valt till detta håret är lite kluriga. Hoppet mellan Eb3 och Tn2 är ganska stort och det gäller att jobba in färgerna med varandra!

Här ser ni att jag har jobbat in Tn2. Som jag har sagt innan ska du inte gå över hela området som du har målat med Eb3. Då försvinner en del av färgen och det blir inte fint. Måla i små cirklar och försök få bort den hårda kanten.

Tn2 även uppe. Jag märkte att Eb3 nästan hade torkat och det var svårt att jobba in.

Nu målar jag Tn1 och jag väljer att lämna ett vitt parti. Jag gör oftast det om håret inte är allt för mörkt. Jag tycker att håret ser mer levande ut.
Jag är inte riktigt nöjd med skuggningarna utan tar lite mer Eb3 i kanterna. Ni kommer att märka att man ofta får göra det. Var inte rädd för att gå tillbaka och fylla på!

Tn2, igen :)

Tn1

Dags för den lilla slingan. Jag väljer att lägga Eb3 i kanterna.

Tn2

Tn1. Väljer även här att låta det vara lite vitt i mitten.

Dags för lite hår som är lite i bakgrunden. Här har jag använt mycket Eb3 och därefter Tn2. Jag valde att inte använda mig av Tn1 då detta partiet inte får mycket ljus på sig.


Nästa sida. Mycket Eb3.

Tn2.

Nästa område är håret vid kronan. Lite klurigt område men här ser ni var jag har valt att lägga Eb3 någonstans.

Attans! Som ni ser råkade jag komma utanför på ett ställe!

Inga problem! Trots den mörka färgen kan jag få bort den genom att använda min Blender. Observera att ni ska dutta med pennan inte dra!

Borta!

Okej, dags för Tn2.

Tn1 och valde att lägga Eb3 i topparna av hårslingorna.

Tn2 på hårslingorna.

Tn1 på hårslingorna. Låt ett litet parti vara omålat.
Jag har lagt Eb3 i kanten.

Jag har målat Tn2 runt kronan och jobbat in den i Eb3.

Tn1. Väljer att inte låta något område vara omålat då skuggorna går in i varandra i detta område.

Dags för hårknuten. Jag lägger Eb3 i ytterkanterna. Det är här håret "försvinner" ur bilden och böjd bakåt. Där kommer skuggorna.

Tn2.

Tn1. Låter ett parti vara omålat för att få det lite mer levande.



Färdigt! Förstod ni något? Haha, svårt att förklara men jag har verkligen försökt. Om ni tycker att skarven mellan det omålade området och Tn1 är för skarp kan ni använda Blendern för att få en finare övergång.
 
 

1 kommentar: