söndag 28 juli 2013

Färgläggningstips - Del1: Hud

Idag tänkte jag visa hur man kan färglägga hud på ett enkelt sätt.
Jag har använt Spectrum noir och pennorna som jag har använt är: Tn3, Tn2, Fs4, Cr4 och Cr3
 
 
Stämplen som jag har använt är Queenie and Princess från Saturated Canary.
 
Man kan börja på många olika sätt. Vissa börjar med den ljusaste färgen men jag väljer att börja med den mörkaste som i detta fallet är Tn3. Jag lägger denna där jag vill att de mörkaste skuggorna ska vara.


 Därefter målar jag med Tn2 där jag vill att det ska vara lite mörkare men inte fullt så mörkt. Det är viktigt att gå över det du redan har målat men inte hela området utan bara där "skarven" är mellan Tn3 och Tn2 så det blir en fin skuggning.
 
 Nu är det dags att måla hela ansiktet med Fs4. Måla inte för mycket på de redan målade områdena för då kan dessa ljusas upp utan måla bara i ytterkanterna för att få en fin skuggning. Som ni ser har jag inte riktigt fått till detta på denna bild. Jag kände att det inte riktigt blev så bra med skuggning och väljer istället att gå över med Tn3 och Tn2 igen.


 Tn3 igen. Var inte rädd för att gå tillbaka och måla skuggningar igen.
 
 Tn2
 
 Och nu väljer jag att lägga till rodnad på kinderna. Här har jag målat med Cr4. Jag väljer att ha ganska tydlig rodnad.
 Färdiga resultatet! Det sista jag gjorde var att måla med Cr3 i utkanten av rodnaden och därefter måla med Fs3 över alla kanter för att sudda ut de skarpa linjerna.
 
 
Jag hoppas att ni förstod det jag skrev. Det är inte alltid lätt att förklara bara via ord och bilder :)
 

1 kommentar: